دوباره رنگ قرمز به نقشه وضعیت کرونایی ایران بازگشت / عادی انگاری در شرایط فعلی بحران آفرین است + جدول و نقشه
دوباره رنگ قرمز به نقشه وضعیت کرونایی ایران بازگشت / عادی انگاری در شرایط فعلی بحران آفرین است + جدول و نقشه

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، از ابتدای بهمن ۱۳۹۹ با توجه به تشدید محدودیت‌ها در ماه قبل شرایط همه‌گیری در سراسر ایران متفاوت شده بود و تقریباً سیرنزولی بیماران و البته متوفیان باعث امیدواری مسئولان بهداشت و درمان شده بود که بعد از گذشت حدود یکسال کادر درمانی می‌توانستند نفسی تازه کرده و برای […]

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، از ابتدای بهمن ۱۳۹۹ با توجه به تشدید محدودیت‌ها در ماه قبل شرایط همه‌گیری در سراسر ایران متفاوت شده بود و تقریباً سیرنزولی بیماران و البته متوفیان باعث امیدواری مسئولان بهداشت و درمان شده بود که بعد از گذشت حدود یکسال کادر درمانی می‌توانستند نفسی تازه کرده و برای ادامه را تجدید قوا کنند.

اما این امیدواری تنها چند روز دوام آورد و نهایتاً از نیمه بهمن‌ماه گمانه‌زنی‌هایی در مورد آغاز موج چهارم کرونا در ایران شکل گرفت و براساس داده‌های آماری مسئولان بهداشت و درمان برآورد کردند که از اوایل زمستان احتمال بروز مشکلات همه‌گیری دور از انتظار نیست و به همین دلیل لازم است هموطنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت کافی داشته باشند.

اعتقاد به عادی شدن شرایط و ضعیف شدن ویروس کرونا، افزایش آمار مبتلایان، بستری ها را به دنبال دارد که  در صورت رعایت نکردن فاصله گذاری‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی، شاهد بروز موج چهارم بیماری و افزایش شمار جانباختگان خواهیم بود.

مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱٫۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

این اظهار نظر مسئولان بهداشت و درمان درباره اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی درحالی مطرح شد که اتفاقاً آمار حکایتی متفاوت از مشارکت مردمی در این زمینه داشت و بعضاً کاهش مشارکت در شهرستان‌ها به‌خصوص شهرستان‌های گردشگر پذیر  نگران کننده شده بود.

نکته مهم اینجاست که با آغاز طرح واکسیناسیون در ایران برخی از هموطنان براین باورند که مشکل و نگرانی کاهش یافته و اوضاع عادی شده است درحالی که استانداردهای بهداشتی در این موارد تأکید می‌کند تا زمانی که ۸۰ درصد از کل جمعیت ایران واکسینه نشده باشند بازهم احتمال بحران همه‌گیری وجود دارد و همواره رعایت پروتکل‌ها بهترین و کارآمدترین راهکار مدیریت است.

اما دیدیم بی‌توجهی به پروتکل‌ها تاجایی بود که دوباره جداول آمار نشان داد که تردد بین شهری در این دوره کاهش مناسبی نداشته و علی‌رغم تمام هشدارها نسبت به قبل از آغاز همه‌گیری تردد جاده‌ای ایران تنها ۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

این درحالی است که به گفته مسئولان بهداشت و درمان موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت نگران کننده شده و با توجه به حجم تردد بالا در سطح شهر به‌خصوص با استفاده از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی مثل مترو درصورت ادامه روند کانون‌های بحرانی بیشتری شکل گرفته و مشکلات عمده‌ای را به کادر درمان تحمیل می‌کند که شاهد مثال آن هم افزایش تعداد مراجعه‌های سرپایی به مراکز درمانی است.

ویروس منحوس ایرانگردی می‌کند

درست زمانی که مسئولان بهداشت و درمان درحال تأکید به رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی بودند انتشار خبر ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به ایران نگرانی مسئولان را تشدید کرد و امروز تأیید  مرگ بیمار کاشانی که مشکوک به آلوده شدن با ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا بود؛  تأکیدی براین مدعاست که احتمالاً ویروس منحوس جهش یافته کرونا نیز در سراسر ایران مشغول گشت و گذار است و به قول معروف ایران‌گردی می‌کند.

البته با توجه به اظهار نظر مسئولان وزارت بهداشت تاکنون چند مورد مشکوک آلوده به ویروس جهش یافته در کشور شناسایی شده‌اند که با توجه به قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس و کاهش سطح همکاری مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال افزایش کانون‌های ابتلا در آینده نزدیک بسیار بالاست. به عنوان مثال تغییر وضعیت کرونایی شهرستان‌ها در استان خوزستان ناشی از کاهش سطح همراهی خوزستانی‌ها با پروتکل‌های بهداشتی در برخی موارد به زیر ۳۰ درصد بوده است.

اما پراکنده شدن افراد مشکوک به آلوده شدن با ویروس جهش یافته انگلیسی در استان‌های قزوین، تهران و خوزستان واقعیتی نگران کننده را یادآوری می‌کند که گشت و گذار این نوع از ویروس منحوس احتمالاً اسفندی سخت برای کشور تدارک دیده و می‌تواند کادر درمان را درصورت عدم همراهی هموطنان با پروتکل‌های بهداشتی با مشکلی جدی مواجه کند.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن اجرای مرحله اول طرح شهید سلیمانی و رعایت حداکثری پروتکل‌ها، افزود: تا الان ۹ نفر که مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی بودند در کشور شناسایی شده اند که ۷ نفر از آنها در تهران و یک نفر در اهواز و یک نفر هم در آبیک قزوین بود.

انتشار این خبر و البته تغییر رنگ وضعیت کرونایی هفت شهرستان از استان خوزستان می‌تواند زنگ خطری برای کادر درمانی در موج‌ آینده همه‌گیری باشد که درصورت آغاز این موج نه تنها تعداد بیماران بسیار قابل توجه است بلکه در عین حال باید احتمالاً منتظر سه‌رقمی شدن تعداد متوفیان کرونایی در کشور مثل اواسط پاییز گذشته باشیم.

نگرانی زمانی ایجاد می‌شود که قطعاً برودت هوا در فصل زمستان می‌تواند عوارض ناشی از این بیماری و البته میزان سرایتش را تشدید کرده و مشکلات را دو چندان کند.

 

آخرین وضعیت استان‌های کشور از نظر شیوع بیماری کرونا

 

شهرستان‌های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

این درحالی است که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت شهرستان‌های اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون در استان خوزستان نیز  از روز شنبه ۲۵ بهمن ۹۹ در فهرست شهرهای قرمز قرار می‌گیرند و پایتخت نیز همچنان در وضعیت زرد قرار گرفته است.

براساس تقسیم بندی وزارت بهداشت در رنگ‌بندی همه‌گیری کرونا هر رنگ را باید اینگونه ترجمه کرد.

آبی: خطر کم؛ محدودیت مشاغل وجود ندارد.

وضعیت زرد: خطر متوسط؛ در این وضعیت فقط سطح شغلی ۴ تعطیل خواهد بود.

وضعیت نارنجی: پرخطر؛ در این وضعیت سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود.

وضعیت قرمز: بسیار پرخطر؛ در این وضعیت سطح شغلی۳، ۲ و ۴تعطیل خواهند بود.

شاخص: در طرح جدید شاخص تعداد بستری‌ها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند.

تردد شبانه از ساعت ۲۱ الی ۳ صبح در تمام وضعیت‌ها ممنوع است.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» به وضعیت‌ها افزوده شد. آمار مبتلایان در شهرستان‌های آبی کمتر از شهرستان‌های زرد است. فعلاً قوانین شهرستان‌های آبی مشابه زرد مد نظر قرار گرفته شده است.

انتهای پیام /ی