۷۳هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌های قزوین آزاد شد
۷۳هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌های قزوین آزاد شد

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، درباره وضعیت تخریب و نابودی ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌های استان اظهار داشت:‌ از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون با حمایت قوه قضائیه و دادستانی استان ۷۳ هکتار از اراضی واقع‌شده در بستر و حریم رودخانه‌ها و تالاب‌های استان قزوین آزادسازی شدند. وی اضافه کرد: […]

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، درباره وضعیت تخریب و نابودی ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌های استان اظهار داشت:‌ از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون با حمایت قوه قضائیه و دادستانی استان ۷۳ هکتار از اراضی واقع‌شده در بستر و حریم رودخانه‌ها و تالاب‌های استان قزوین آزادسازی شدند.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان آزادسازی حریم و بستر رودخانه و تالاب در شهرستان بویین‌زهرا صورت گرفته که با تلاش دادستانی این شهرستان ۳۱ هکتار از زمین‌های موجود در این حریم رودخانه آزاد شدند. بعد از این بویین‌زهرا هم شهرستان قزوین با ۱۵ هکتار و شهرستان البرز با ۱۰ هکتار در رتبه‌های بعدی آزادسازی حریم و بستر رودخانه هستند که جا دارد از دادستانی‌های قزوین و البرز تشکر ویژه کنیم.

ملکی با بیان اینکه کمترین میزان آزادسازی حریم بستر رودخانه در شهرستان آوج اتفاق افتاده است، ادامه داد: میزان آزادسازی بستر رودخانه در این شهرستان فقط ۰٫۵ هکتار یا ۵۰۰۰ متر مربع بوده که آن هم به خاطر تلنبار شدن نخاله‌های ساختمانی یکی از پیمانکاران در حریم رودخانه بوده که با تلاش و حمایت بالای دادستانی آوج این حریم آزاد شد.

وی یادآور شد: میزان آزادسازی حریم و بستر رودخانه در شهرستان آبیک و تاکستان هم به ترتیب ۸٫۵ و ۸ هکتار بوده است که به هر حال میزان بالایی است و بعد از شناسایی شرکت سهامی آب منطقه‌ای با اقدام عاجل دادستانی عمومی و انقلاب استان این ۲ ناحیه هم از ساخت‌وسازهای غیرقانونی از جمله ویلاسازی غیرمجاز رفع تصرف شدند.

انگیزه ویلاسازی در حریم رودخانه سودجویی است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان انگیزه ساخت‌وساز در حریم‌ و بستر رودخانه‌ها در سالیان اخیر را خشکسالی قبل از سال ۱۳۹۷ دانست و گفت: با توجه به اینکه مدت‌ها خشکسالی بر استان حاکم بوده و شاهد طغیان هیچ رودخانه‌ای نبودیم، برخی افراد با انگیزه‌های سودجویانه به حریم رودخانه‌ها ورود کردند که در نهایت در سیل سال‌های ۹۷ و ۹۸ بخش زیادی از مستحدثات آنها ویران شد.

ملکی افزود: پیشگیری از ساخت‌وساز غیرقانونی و ویلاسازی در حریم و بستر رودخانه یکی از مصادیق حفظ حقوق عامه است که خوشبختانه با عنایت قوه قضائیه و ورود به موقع دادستانی و دادگستری استان قزوین شاهد نابودی این ساختمان‌ها و پیشگیری از وقوع سیلاب فصلی در ۲ سال اخیر شد.

انتهای پیام/س