‌رسالت آموزش و پرورش افزایش سطح سواد‌ سلامت در جامعه است
‌رسالت آموزش و پرورش افزایش سطح سواد‌ سلامت در جامعه است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نشست کارگروه تخصصی ایمنی، بهداشت‌محیط و حفظ محیط زیست امروز با حضور مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و روسای سلامت استان‌های خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، گیلان، لرستان و قزوین در مرکز آموزشی‌رفاهی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد. محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نشست کارگروه تخصصی ایمنی، بهداشت‌محیط و حفظ محیط زیست امروز با حضور مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و روسای سلامت استان‌های خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، گیلان، لرستان و قزوین در مرکز آموزشی‌رفاهی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و‌ پرورش با بیان این که رسالت ما افزایش سواد‌سلامت در جامعه است اظهار داشت: باید نسبت به ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به مباحث سلامت تا افزایش میزان پذیرش در جامعه استمرار داشت و شایسته است از فرصت‌های ایجاد شده به دلیل وقوع ویروس کرونا، بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد.

وی‌گفت: باید مجریان اجرای این رسالت از دانش و توانمندی لازم برخوردار باشند زیرا علم تجربی در هر حال پیشروی می‌کند و دانسته‌های ما در برابر ندانسته‌‌ها بسیار اندک است.

محسن‌بیگی افزود: الگوسازی زنده بهترین راه ارائه دانش است باید با رفتار آموزش دهیم و الگوهای در دسترسی همچون معلم و اولیا در پیش روی دانش‌آموزان قرار گیرند تا رفتارهای سلامت محور در وجود فرزندمان نهادینه شود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که روش‌ها و فرآیندها متناسب با مقتضیات زمان و مکان باید تغییر کند گفت: هدف در آموزش‌ها یکی است و تنها شیوه‌های تبیین آن تغییر خواهد کرد،  گسترش‌ سلامت در کشور جزو تکالیف حکومت است و باید صرف بیشترین هزینه‌ها در حوزه سلامت اعمال شود.

 پیشگیری از تهدید سلامت جامعه توسط بیماران، امر به‌معروف و نهی از ‌منکر است

محسن‌بیگی خاطرنشان کرد: جامعه سالم فقط جسمی و فیزیکی نیست و ابعاد روحی روانی آن هم باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سلامت اجتماعی‌جوامع، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و زندگی فردی و خانه‌نشینی و انزوای حاصل از قرنطینه در ایام کرونا می‌تواند عوارض طولانی مدتی را بر جامعه تحمیل کند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست‌ها و برنامه‌ها باید مبتنی بر نیاز‌سنجی میدانی باشد، واقعیت‌های میدانی جمع‌آوری شده تجزیه و تحلیل شود، اگر این گونه رفتار نشود نه تنها برنامه‌‌ریزی‌ها عملیاتی نخواهد شد بلکه ناپایدار بوده و تاثیرگذاری خاصی هم در جامعه نخواهد داشت.

وی افزود: امروزه ابزارهای آموزشی معلمان نسبت به سایر ابزارهای که تازه پا به میدان گذاشته‌اند کُندتر شده‌ است، اگر رسانه‌ها و فضای مجازی به کمک آموزش و پرورش نیاید، این وزارتخانه نمی‌تواند رسالت آموزشی خود را به درستی ایفا کند.

سلامت نقش محوری در پیشرفت کیفیت آموزش جامعه دارد 

 حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و‌پرورش استان قزوین اظهار داشت: تامین سلامت و بهداشت در آموزش و پرورش نیازمند پروتکل‌های مشخصی است تا بتوان محیطی امن برای عناصر فعال در آموزش و پرورش فراهم کرد. 

وی با بیان‌ این که متخصصان باید به عرصه سلامت ورود کنند افزود: ناکارآمدی این سیستم به دلیل حاکم نبودن یک روش علم محور و عدم بهره‌مندی از نیروهای متخصص است.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: گاهی رابطه معناداری بین نیروی‌انسانی و ابزار و محیط کار وجود ندارد اگر این ارتباط ایجاد شود فرسودگی شغلی کاهش‌ یافته و میزان کارایی و اثربخشی فرد در جایگاه خدمتش افزایش می‌یابد.

اصغری گفت: زمانی می‌توان از نیروهای آموزش و‌ پرورش انتظار بازدهی قابل ‌قبولی را داشت که بسترهای لازم برای سلامت و افزایش‌کارایی فرد در محیط ایجاد شده باشد.

وی گفت: وظیفه و رسالت ما به عنوان مهمترین دستگاه آموزشی کشور این است که ویژگی آینده‌نگری را در همه فعالیت‌ها در نظر داشته باشیم اما یکی از مشکلات ما کلی‌گویی است و همین امر سبب شده نتوانیم به یک قاعده قابل اجرا در بستر محیط کار و مدارس دست یابیم.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: در بحث بازگشایی ‌مدارس مقاومت‌های بسیاری صورت می‌گیرد که رعایت نکردن مسایل بهداشتی از سوی دانش‌آموزان از مهمترین دلایل آن است.

اصغری خاطرنشان کرد: اگر در محیط مدرسه قاعده‌ای برای تمیز نگه داشتن محیط زیست نباشد قطعا تربیت دانش‌آموزان به درستی مدیریت نشده لذا باید مدیری پرورش دهیم که به مسایل سواد سلامت افراد اهمیت دهد و این آینده‌نگری را در برنامه‌های آموزشی خود لحاظ کند.

انتهای پیام/ح