مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین: سینمای حوزه هنری جای اکران “فیلم‌های انقلابی” است
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین: سینمای حوزه هنری جای اکران “فیلم‌های انقلابی” است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، شامگاه یک شنبه ۵ بهمن فیلم سینمایی “دیدن این فیلم جرم است” با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، فرماندهان نواحی سپاه استان و فعالان فرهنگی و هنری قزوین در سالن سینما بهمن قزوین به اکران گذاشته شد. محسن کریمی و زهرا عبدالهی از کارشناسان حوزه سینما و هنر پس […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، شامگاه یک شنبه ۵ بهمن فیلم سینمایی “دیدن این فیلم جرم است” با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، فرماندهان نواحی سپاه استان و فعالان فرهنگی و هنری قزوین در سالن سینما بهمن قزوین به اکران گذاشته شد.

محسن کریمی و زهرا عبدالهی از کارشناسان حوزه سینما و هنر پس از اتمام فیلم به نقد و بررسی آن برای حضار پرداختند و نکات ضعف و قوت “دیدن این فیلم جرم است” را تجزیه و تحلیل کردند.

محسن کریمی مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین با بیان این که در تحلیل این فیلم باید دو جنبه را مورد توجه قرار دهیم اظهار داشت: یک مورد داستان فیلم و ارتباط آن با واقعیت و مسائل مبتلا به بسیج و دیگری در خصوص مسائل فنی فیلم است.

وی افزود: مجموعه بسیج و ارگان‌های انقلابی از ابتدای انقلاب تاکنون با توجه به بحران‌های پیش آمده در طول این چهل و اندی سال همیشه دچار چالش‌های گوناگون بوده‌اند و نبرد حق و باطل از ابتدا تا انتهای تاریخ ادامه خواهد داشت.

کریمی تصریح کرد: اتفاقی که در فیلم برای فرمانده پایگاه افتاد ممکن است خدای ناکرده روزی برای ما اتفاق بیفتد که در آن صورت تمام اعتقادات ما را مورد آزمون قرار می‌دهد لذا اگر یک بسیجی توکل به خدا داشته باشد حق تعالی در اوج ناامیدی گشایش را برای او رقم می‌زند.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین با بیان این که بارها پیش آمده که بسیجیان در راستای حق‌طلبی حتی زندانی هم شده‌اند گفت: این حق طلبی و پیروز بیرون آمدن از امتحانات الهی عیار واقعی مومن را تعیین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این که کار شخص اول فیلم درست یا غلط بوده نیاز به بررسی زیادی دارد، او از دستور فرماندهی تمرد کرده و در مجموعه‌ای که باید سلسله مراتب فرماندهی رعایت شود بر خلاف آن عمل می‌کند اما با تمام این اوصاف فیلم بیانگر این است که جوانانی هستند که برای حقانیت محکم ایستادگی کنند این در حالی است که برخی مسئولان حاضر به دادن حتی ذره‌ای هزینه‌ برای احقاق حق نیستند.

کریمی با بیان این که قهرمان همیشه پیروز داستان نیست افزود: سراسیمگی فرمانده پایگاه و واکنش‌هایی را که از روی استیصال برای دریافت حق واقعیت امروز جامعه ما است و کارگردان از یک موضوع شخصی به موضوعی در سطح کلان کشوری رسید که نکته جالب و مثبت این فیلم بود.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین ادامه داد: حتی حکم اعدام و تیرباران هم برای فرد بسیجی صادر شد اما او پا پس نکشید و این صحنه‌های فیلم به عقیده من تعریف حقیقی از بسیج و بسیجی است.

کریمی با اشاره به صحنه‌های تصنعی فیلم افزود: اعزام تعداد زیادی ماشین ویژه برای دستگیری چند فرد آن هم در پایگاه بسیج کاملا دور از واقعیت و تصنعی بود، پایگاه‌های بسیج به هیچ عنوان سلاح در اختیار ندارند و برخلاف پایگاه بسیج داستان، اینقدر لوکس و با امکانات نیستند.

وی تصریح کرد: این فیلم با تمام ایرادهای وارده، شروع خوبی برای ساخت فیلم‌های انقلابی حرفه‌ای‌تر و با داستان قوی‌تر است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین عنوان کرد: سینمای حوزه هنری جای اکران این قبیل فیلم‌های انقلابی که مسائل و مطالبات اجتماعی را به تصویر می‌کشد است و بابت ساخت فیلم “دیدن این فیلم جرم است” باید به حوزه هنری انقلاب اسلامی دست مریزاد گفت.

“دیدن این فیلم جرم است” را دوست نداشتم

زهرا عبدالهی منتقد فیلم “دیدن این فیلم جرم است” در این جلسه نقد و بررسی اظهار داشت: فرم و محتوا هیچ گاه از یکدیگر جدا نیستند بلکه این‌ها در کنار هم معنا پیدا خواهند کرد و ماهیت اثر را می‌سازند.

وی با بیان اینکه حقیقتا این فیلم را دوست نداشتم افزود: فیلم حرف خوبی را می‌زند، حرف تمام مطالبه‌گران و عدالت خواهان است این در حالی است که قهرمان داستان از نظر من قهرمان نیست‌ و نمی‌توانم اقدامات شخص اول فیلم را بپذیرم.

عبدالهی عنوان کرد: وقتی صحبت از قهرمان به میان می‌آید یعنی یک شخصیتی در برابر افراد منفور و نیروی منفی ایستادگی می‌کند و در این فیلم نیز به واسطه تعرض به ناموس و از دست رفتن بچه فرمانده پایگاه، انگیزه مقابله با آن تبعه انگلیسی در شخص اول فیلم به وجود می‌آید اما بعد به لجبازی تبدیل می‌شود.

منتقد فیلم دیدن این فیلم جرم است ادامه داد: لذا فردی که هیچ ارتباطی با جبهه انقلاب نداشته باشد نمی‌تواند با داستان فیلم ارتباط برقرار کند در حالی که در فیلم باید شخصیتی خلق شود که حتی اگر آن را دوست نداریم برای او بتوان احترام قائل شد.

وی با بیان این که سکانس نهایی فیلم و حرکات سردار با شعارزدگی همراه بود، خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقه‌مندان به سینما بیش از قصه فیلم به قهرمان و شخصیت آن اهمیت می‌دهند و من شخصیت را در این فیلم نمی‌توانم بشناسم.

عبدالهی خاطرنشان کرد: خیلی خوشحال هستم که یک فیلم سیاسی چنین شفافی پس از سال‌ها در ایران ساخته شده است اما به سبب ضعف در پرورش قهرمان برآیند مثبتی از این فیلم ندیدم.

انتهای فیلم/ح