صادرات قزوین ۳۳ درصد کاهش یافت
صادرات قزوین ۳۳ درصد کاهش یافت

رضا نیک‌روشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، درباره وضعیت صادرات استان در سال جاری اظهار داشت: ارزش صادرات صورت‌گرفته از گمرک استان قزوین در ۹ ماهه نخست امسال ۲۱۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش داشته است که البته واقعی شدن نحوه محاسبه صادرات هم در این […]

رضا نیک‌روشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، درباره وضعیت صادرات استان در سال جاری اظهار داشت: ارزش صادرات صورت‌گرفته از گمرک استان قزوین در ۹ ماهه نخست امسال ۲۱۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش داشته است که البته واقعی شدن نحوه محاسبه صادرات هم در این حوزه اثرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین در ۹ ماهه نخست سال ۴۴۴ هزار تن کالا و محصولات مختلف از مبدأ گمرک استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد هم از نظر وزنی کاهش یافته است.

نیک‌روشت تعداد اظهارنامه‌های صادراتی ارائه ‌شده توسط صادرکنندگان را ۱۲ هزار و ۲۵۱ فقره عنوان کرد و گفت: در این حوزه هم نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ تعداد اظهارنامه‌های ما ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد که البته وضعیت ما در این حوزه از ابتدای سال که به خاطر کرونا مرزها بسته شده بود، به مرور بهتر شده است.

عراق مقصد نخست صادرات استان

مدیرکل گمرک استان با بیان این که عراق با اختصاص ۵۱ درصد صادرات استان به خود همچنان مقصد صادراتی نخست ما است گفت: همچنین افغانستان با و ترکیه با در مجموع ۲۶ درصد و پاکستان و سوریه با در مجموع ۶ درصد ۴ مقصد صادراتی بعدی استان قزوین هستند در حالی که کل مقاصد صادراتی استان قزوین شامل ۵۸ کشور مختلف است.

نیک‌روشت مواد شست‌و‌شو و پاک‌کننده را عمده کالاهای صادراتی استان قزوین دانست و ادامه داد: همچنین میله آهنی، روغن‌های نفتی، بطری شیشه‌ای و مفتول مسی دیگر کالاهای عمده صادراتی از مبدأ گمرک قزوین به حساب می‌آیند که بیشتر به عنوان محصولات و مواد اولیه کارخانجات و صنایع مورد مصرف هستند.

وی یادآور شد: بررسی وضعیت صادرات ما نشان می‌دهد که باید سهم صادرات محصولات نهایی و پیشرفته در صادرات استان قزوین افزایش یابد و این کار نیازمند تغییر رویکرد احداث صنایع در استان قزوین از صنایع مادر به سمت صنایع تولیدکننده محصولات دانش‌بنیان و های‌تک است که علاوه بر مصرف انرژی کم ارزش افزوده‌ای بالاتری برای استان قزوین ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/ح