دولت دست مافیای صنعت قالی را قطع کند/ رنج فرش‌بافان از نبود بیمه و امنیت شغلی
دولت دست مافیای صنعت قالی را قطع کند/ رنج فرش‌بافان از نبود بیمه و امنیت شغلی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ در کشورهای مدرن و در حال پیشرفت و جهان سوم، فرصت‌های شغلی برای زنان کمتر یا دستمزد بانوان در شرایط مشابه نسبت به آقایان در سطح پایین‌تری قرار دارد و البته زنان سرپرست خانوار با مشکلات انبوه‌تری در زمینه اشتغال مواجه‌اند. زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست در […]

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ در کشورهای مدرن و در حال پیشرفت و جهان سوم، فرصت‌های شغلی برای زنان کمتر یا دستمزد بانوان در شرایط مشابه نسبت به آقایان در سطح پایین‌تری قرار دارد و البته زنان سرپرست خانوار با مشکلات انبوه‌تری در زمینه اشتغال مواجه‌اند.

زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست در شرایط خاصی از زندگی مجبور به اداره زندگی خود به دلیل بیماری همسر، حبس، طلاق یا فوت همسر هستند از این رو با مشکلات و دغدغه‌های بیشتری در زمینه اشتغال و کسب درآمد روبرو هستند.

طبق بررسی‌ها و بسیاری از نظرسنجی‌ها از بانوان سرپرست خانوار، بهترین شغل برای آن‌ها مشاغلی است که در منزل یا محیط‌های زنانه انجام شود، درواقع مشاغل خانگی، بهترین فرصت در تامین امنیت اجتماعی و آرامش فکری و روحی بانوان سرپرست خانوار است.

در این میان افرادی هستند که کمر همت بسته و علاوه بر خود نیز برای بسیاری از بانوان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کرده‌اند، در این مصاحبه به سراغ بانویی رفتیم که از جنس بانوان کارآفرین است. همان شیردلانی که برای هدفشان می‌ایستند تا ثابت کنند خواستن توانستن است؛

مژگان صفیعی بانوی کارآفرین بوئین زهرایی است که برای حداقل ۱۵۰ نفر اشتغالزایی کرده و این پشتکار موجب شد تا نام او جزو ۱۰ بانوی کارآفرین کشور قرار گیرد.

نرخ واقعی دستمزد برای قالی بافی بسیار پایین است

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با بیان اینکه از بانوان بی سرپرست، بدسرپرست و سرپرست خانوار که علاقه به حرفه قالی بافی دارند حمایت می‌کند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بیشتر افراد فعال در این عرصه وضعیت معیشتی مناسبی ندارند؛ نیاز به تضمین آینده شغلی و بیمه دارند.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه دولت باید از بافنده‌های فرش حمایت کند، افزود: بیشتر بافندگانی که برای ما کار می‌کنند از حاشیه‌‌نشینان و روستاها هستند که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند.

صفیعی بیان کرد: فرش بافی صدمات زیادی به بافنده‌ها وارد می‌کند، بنابراین داشتن خدمات بیمه‌ای امری ضروری است چراکه بافندگان علاوه بر زمانی که پای فرش می‌گذارند نیز به لحاظ جسمی هم دچار فرسودگی می‌شوند.

این بافنده فرش ادامه داد: فرش تنها کالایی است که تقریبا صفر تا صد آن در کشور تولید می‌شود بنابراین اگر این صنعت درست حمایت شود، می‌تواند برای افراد زیادی اشتغال‌زایی کند.

وی با اشاره به بیمه به عنوان مشکل اصلی بانوان فرش باف افزود: متاسفانه سوبسید بیمه قالی بافی از سال ۹۲ به تعلیق افتاد و با وجود اینکه این حرفه به صورت مستقیم با فرسایش جسمی بافنده‌ها در تماس است اما هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود.

این بانوی کارآفرین گفت: علی رغم مشکل عدم بیمه در این حرفه، متاسفانه نرخ واقعی دستمزد برای قالی بافی بسیار پایین است، به طوری که خیلی از بافنده‌ها ترجیج می‌دهند به دنبال کار مناسب‌تری باشند که دارای آینده شغلی است.

صفیعی تصریح کرد: اصالت ایران در فرش نهفته است، در حالی که برای آن ارزشی قائل نمی‌شوند چه بسا که ما می‌بینیم برای کالاهای بسیار کم ارزش‌تر با تبلیغات، بازار وسیعی ایجاد می‌کنند. ما هیچ تبلیغی برای فرش دستبافت نداریم، در حالی که صدا و سیما می‌تواند از ظرفیت رنگ‌رزها و تولیدکننده‌های فرش در برنامه‌های مختلف برای معرفی این هنر و فرهنگ ایرانی استفاده کند.

دلالان در صنعت فرش نیز دست پرقدرتی دارند

صفیعی اذعان داشت: استقبال از فرش دست‌باف باید فرهنگ‌سازی شود؛ در واقع فرش دست‌باف ایرانی یک سرمایه است در حالی که مردم بر این باورند که فرش ماشینی ارزان‌تر است و این نشان از عدم آگاهی آنان از مزایای فرش دست‌باف است.

وی بیان کرد: متاسفانه مردم از فرش دست‌باف اطلاعی ندارند و گاهی برخی مشتری‌ها فرق بین فرش دست‌باف و ماشینی را تشخیص نمی‌دهند و فرش ماشینی تا جایی بین مردم جا افتاده که به طور کلی فرش دست‌باف را کنار گذاشته‌اند.

این بانوی کارآفرین گفت: فرش دست بافت قابل مقایسه با هیچ گوهری نیست؛ فرش دست‌باف هرچه بیشتر پا می‌خورد با ارزش‌تر می‌شود، در حالی‌ که فرش ماشینی با چند بار شستشو کیفیت خود را از دست می‌دهد؛ فرش دست‌باف جان دارد، درواقع بافنده‌ پای دار قالی می‌نشیند و با عشق و جان کار می‌کند.

این بافنده فرش با اشاره به سنگینی سایه دلالان در عرصه قالی بافی تاکید کرد: متاسفانه دلالان در صنعت فرش نیز دست پرقدرتی دارند و چون بیشتر فرش بافان کارت بازرگانی ندارند، نمی‌توانند تولیدات خود را به طور مستقیم به خارج از کشور ارسال کنند و باید از طریق واسطه این کار صورت گیرد، در حالی‌که کار اصلی بر عهده بافنده است.

وی با بیان اینکه فرش ارزش افزوده بالایی دارد، ابراز کرد: ما پتانسیل خوبی در زمینه فرش بافی در کشور داریم اما متاسفانه از زمانی که بیمه قالی بافی برداشته شد نیز انگیزه بسیاری از فعالان این عرصه را کاهش داد.

این بانوی کارآفرین با اشاره به مزایای دیگر فرش دست‌باف گفت: فرش‌های دست‌باف از الیاف طبیعی بافته می‌شود که پروتئین دارد و برای سلامتی انسان مفید است اما فرش ماشینی دارای آکرولیک است که به مراتب می‌تواند سرطان‌زا باشد.

صفیعی بیان کرد: متاسفانه کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه و چندین کشور دیگر طالب فرش‌های دست‌باف هستند اما در کشور خودمان نگاه بی‌مهری بر این فرش‌ها سایه افکنده است. چرا باید کشورهای اروپایی به ارزش کار ما پی ببرند اما در کشور خودمان هیچ ارزشی برای این کالای گران‌بها قائل نشوند.

بانوی هنرمند قزوینی ادامه داد: متاسفانه در ایران علی رغم اینکه نگاه مثبتی به فرش دست‌باف وجود ندارد اما برای آن چند ارگان راه‌اندازی کرده‌اند، به طوری‌که ما برای اخذ یک مجوز باید درگیر روند کاغذ بازی در اداره‌هایی مثل مرکز ملی فرش، صنعت و معدن، شرکت سهامی خاص، اداره بازرگانی و چندین ارگان دیگر باشیم.

وی اذعان داشت: قالی بافان را معاف از مالیات اعلام کرده‌اند و ما هر سال برای این امر اظهارنامه تحویل اداره مالیات می‌دهیم درحالی که مالیات شامل فرش هم شده است.

این بانوی کارآفرین با اشاره به تاریخچه حمایت از فرش در دوران صفویه گفت: بیشترین قشر قالی بافان در استان را بانوان تشکیل می‌دهند و تنها تعداد محدودی آقا در این عرصه فعالیت دارند.

فعالان صنعت فرش در اثر کم توجهی، ورشکسته و خانه نشین شده‌اند

صفیعی ابراز کرد: متاسفانه دست مافیا در صنعت قالی هم وجود دارد، به طوریکه فرش‌های تمام ابریشم دست‌باف استان قم را با تغییر برند به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: چرا دولت به داد قشر قالی باف و رسته‌های وابسته به آن نظیر طراح و رنگ‌رز نمی‌رسد؟ به طوری که یکی از رنگ‌رزانی که با ما در تعامل بود چندی پیش در حین کار دچار سوختگی از ناحیه دست شده بود و به دلیل اینکه بیمه نداشت نیز هزینه بسیار بالایی را جهت درمان صرف کرد.

این بانوی کارآفرین گفت: ما پتاتسیل بالایی در عرصه فرش بافی در کشور داریم که بسیاری از آن‌ها در اثر کم توجهی به این عرصه ورشکسته و خانه نشین شده‌اند.شاه عباس صفوی و شاه طهمورث در دوران صفویه از قالی ایرانی و فرش دست‌باف حمایت می‌کردند، به طوری که هر میهمان خارجی نظیر معاونین و وزاری خارجی وارد کشور می‌شدند به بازدید از دارهای قالی ایران می‌رفتند و این امر موجب رونق فرش ایرانی شد.

این بانوی فرش باف اذعان داشت: ما قالی بافان نیاز به حمایت دولت داریم و رسته‌های زیادی به صورت زنجیروار به قالی بافی مرتبط می‌شود. ما می‌توانیم با نگاه ویژه‌ای به صنعت فرش بافی و افزایش نرخ واقعی دستمزد به اقتصاد کشور و خانواده‌ها رونق بخشیم.

صفیعی تصریح کرد: متاسفانه الیاف پشم دامداران منطقه بویین زهرا در بیابان‌ها سوزانده می‌شود چراکه خریداری وجود ندارد، اگر نرخ دستمزد را بالا ببرند بانوان زیادی در روستاها با پشم برای ما نخ دست‌ریس می‌بافند اما چون دستمزد آن کم است نیز برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: اگر بیمه قالی بافی راه‌اندازی شود و دولت نقش‌ها و طرح‌های فرش دست‌باف را مورد بازدید میهمانان خارجی و داخلی استان‌های دیگر قرار دهد، تاثیر زیادی در عرصه فرش بافی خواهد داشت. ما فرش بافان در حال احیای فرهنگ گذشته هستیم و اجازه نمی‌دهیم فرهنگ اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شود.

صفیعی در پایان با بیان اینکه متاسفانه نگاه خوبی به عرصه فرش بافی نشده، گفت: دو سال گذشته از کشور تاجیکستان به بنده برای آموزش قالی بافی حقوق بالایی را پیشنهاد کردند اما نپذیرفتم، چون نمی‌خواهم هنرم را به کشور بیگانه عرضه کنم.

انتهای پیام/