احداث مجتمع «فولاد رخ» تربت حیدریه در بن‌بست اعتبارات قرار گرفت
احداث مجتمع «فولاد رخ» تربت حیدریه در بن‌بست اعتبارات قرار گرفت

ساعت: ۰۹:۵۳ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ شناسه خبر: ۱۷۱۲۰۰۳ رد زنی سهمیه فولاد خام تربت حیدریه در خوزستان؛ کارخانه فولاد رخ تربت حیدریه با مشکلات بانکی و باز نشدن LC توسط بانک مرکزی روبرو بوده و تکمیل این مجتمع به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور نزدیک به ۵ ماه است که تعطیل شده […]

ساعت: ۰۹:۵۳
منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
شناسه خبر: ۱۷۱۲۰۰۳

رد زنی سهمیه فولاد خام تربت حیدریه در خوزستان؛

کارخانه فولاد رخ تربت حیدریه با مشکلات بانکی و باز نشدن LC توسط بانک مرکزی روبرو بوده و تکمیل این مجتمع به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور نزدیک به ۵ ماه است که تعطیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ماجرای کارخانه های فولاد در تربت حیدریه، قصه غریبی دارد، از طرفی بزرگترین مجتمع صنعتی استان خراسان رضوی یعنی مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه با مشکلات بانکی و باز نشدن LC توسط بانک مرکزی روبرو بوده و در طرف دیگر مجوز کارخانه آهن اسفنجی این شهرستان از سال ۹۰ باطل شده و خوراک فولاد بانک ملی هم به خوزستان می رود.

فرماندار سابق تربت حیدریه از اینکه نگذاشته مجوز یکی از فولاد ها باطل شود ابراز خوشحالی دارد و از طرفی براساس نامه هایی که به دست آمده ظاهرا از سال ۹۰ مجوز یکی از فولادها باطل شده است.

این اتفاقات واکنش نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات را در پی داشته و او در تذکراتی فولادی مشت خود را به وزیر صمت، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی برای حل این مشکلات در مجلس شورای اسلامی زده است.

نتیجه قول و حضور ۴ وزیر صمت و رئیس مجلس دهم در فولاد رخ

مرداد ۹۷ رسما عملیات اجرایی مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه به عنوان بزرگ ‌ترین پروژه صنعتی شرق کشور با حضور شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و پیش از شریعتمداری، نعمت زاده وزیر اسبق صمت هم قبل از آن به این مجتمع آمده بود و قول باز شدن ال.سی را برای این کارخانه داده بود.

رحمانی وزیر وقت صمت هم در تیرماه سال ۹۸ از این مجتمع بازدید داشت و قول حل مشکل مربوط به LC بانکی را داده بود و قبل از او علی لاریجانی رئیس مجلس دهم هم در اردیبهشت ۹۸ از این مجتمع بازدید کرد.

جالب است بدانید که رزم حسینی، وزیر فعلی صمت هم در زمان استانداری خود در خراسان رضوی پا به این مجتمع گذاشته است د حالا تقریبا حضور مسئولان در این سالها نتیجه ای برای باز شدن ال‌.سی در پی نداشته است.

۲۸۰۰ اشتغال مستقیم با راه اندازی فولاد رخ

معاون استاندار و فرماندار ویژه اسبق تربت حیدریه در حاشیه مراسم اغاز عملیات اجرایی، گفت: مجتمع فولاد این شهرستان بر اساس طرح اولیه برای تولید ۴٫۱ میلیون تن ورق گرم کلاف شده در فاز اول، ۱،۴۵ میلیون تن ذوب (فولادسازی) و ۱،۸ میلیون تن آهن اسفنجی در نظر گرفته شده است.

احمد علی موهبتی استاندار فعلی سیستان و بلوچستان و فرماندار وقت تربت حیدریه، هزینه سرمایه گذاری در این مجتمع را ۳۶ هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال بیان کرد و افزود: با راه اندازی این مجتمع برای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می ‌شود.

ظرفیت سالانه ۴.۱ میلیون تن

مدیر عامل مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه می افزاید: این پروژه با ظرفیت سالانه ۴.۱ میلیون تن در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار ساخته می شود.

مسعود گل شیرازی گفت: در این پروژه ۳ طرح آهن اسفنجی با تولید ۲ میلیون تن، ذوب و ریخته گری با ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و تولید ورق فولادی با ۱٫۵ میلیون تن در سال راه اندازی می شود.

وی افزود: بی شک با راه اندازی این مجتمع بخشی از نیاز کشور برطرف می شود.

وی مرداد سال ۹۷ با بیان اینکه مجموع هزینه این پروژه ۱ میلیارد یورو برآورد می شود گفت: این پروژه بر اساس استاندارد های ایمیدرو ساخته می شود و مرحله نخست آن که شامل احیاء است طی ۳۰ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

مسعود گل شیرازی افزود: بخشی از اعتبارات این پروژه از محل منابع صندوق توسعه ملی و بخشی نیز از طریق فاینانس چین تامین می شود.‌

تحول در اقتصاد شرق کشور

محمدرضا توسلی عضو هیات مدیره مجتمع فولاد تربت حیدریه نیز با اشاره به ظرفیت ۸ میلیون تنی گندله فولاد در منطقه گفت: این ظرفیت در آینده نزدیک به ۱۷ میلیون تن می رسد.

وی افزود: حجم این پروژه به بزرگی مجتمع فولاد مبارکه خواهد بود که با ایجاد زنجیره های پایین دستی و صنایع وابسته می تواند اقتصاد شرق کشور را متحول کند.

اشتغال ۱۴ هزار نفر با بهره برداری از مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه

مجید رضوی قدس، قائم مقام مدیرعامل مجتمع فولاد تربت حیدریه می گوید: این طرح،  بزرگترین پروژه بزرگ و مهم صنعتی شرق کشور است و در صورت گشایش اعتبار اسنادی و راه اندازی این پروژه مهم، در فاز‌های اول و دوم سالانه  یک و نیم میلیون تن انواع ورق‌های خاص تولید خواهد شد.

وی می افزاید: با اتمام ساخت آن، برای ۲ هزار و ۸۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر غیر مستقیم اشتغال فراهم خواهد شد و فاز نخست آن که در مرداد ۹۷ آغاز شده ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطر نشان می کند: خط تولید آن نیز در حال حاضر شامل: انجام مطالعات فنی و مهندسی، ساخت دودکش، اجرای اسکلت فلزی ریفرمر، احداث بخشی از ساختمان کنترل برق و فرآیند و ساخت بخشی از کوره احیاء مستقیم است.

هنر کردیم!

علی رستمی؛ فرماندار سابق شهرستان تربت حیدریه در بخشی از نشست خبری دهه فجر ۹۹ خود عنوان می کند: ما همین که نگذاشته ایم، مجوز های فولاد ما باطل شود، هنر کرده ایم.

وی می افزاید: دو فولاد را ما ۶ ماه تلاش کردیم تا با حکم دادستان، فنس ها و تاسیسات جمع آوری شود که مالک آن تازه پیدا شد.

رستمی خاطر نشان می‌کند: ما توانستیم دو پروژه فولاد که مربوط به شرکت فولاد ملی و بنیاد مستضعفان بود را به مالکین جدید واگذار شود، ما اگر می خواستیم می توانستیم پروانه های این دو فولاد باطل شود، اما کمک کردیم تا این مجوزها فعلا به امید رفع موانع و مشکلات در شهرستان بماند.

مجوز کارخانه آهن اسفنجی تربت حیدریه از سال ۹۰ باطل شده است

این در حالیست که مجوز یکی از کارخانه های فولاد واقع در اراضی مجاور روستای قلعه نو تربت حیدریه، طی نامه رسیده به دست ما، به شماره ۵/۱۳۲۲۶ ، مورخه ۸۸/۱۰/۳ متاسفانه علی رغم وجود ۲/۵ میلیون تن سهمیه گندله در شهرستان خواف؛ مجوز آن بدلیل عدم استفاده از این ظرفیت، در تاریخ ۹۰/۱۰/۲ از سوی وزارت صمت باطل شده است.

گفتنی است بر اساس نامه پیوست که به تاریخ ۹۹/۱۰/۱۳ می باشد، مالک جدید این کارخانه درخواست صدور مجدد مجوز را صادر کرده که همچنان موافقت آن صادر نشده است.

بر اساس شنیده ها سهمیه گندله این فولاد که از سال ۸۸ برای این واحد در خواف درنظر گرفته شده، از سال ۱۳۹۷ استفاده و به کارخانه های فولاد کشور به صورت خام ارسال می شود.

سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک فولاد بانک ملی به خوزستان می رود

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه، می گوید:یکی از نکات عجیب اینکه فولاد خوزستان برای خرید یک زمین در پایین دست تربت حیدریه میلیاردها تومان پرداخت کرده و وقتی که پیگیری کردیم، متوجه شدیم این زمین خالی، ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن سنگ آهن سنگان را دارد که از سال ۹۶ حدود ۴ هزار میلیارد تومان خوراک به خوزستان می رود.

وی می افزاید: وقتی فولاد رخ را تحویل گرفتیم که مشکل آب آن حل نشده بود، پساب را قرارداد بسته بودند که تا ۲۹ سال به هر کجا که می خواهند ببرند، اما اکنون این خبر خوش را می دهیم که این مشکل طی روزهای آتی حل و تفاهم نامه آن منعقد خواهد شد.

تذکر فولادی نماینده تربت حیدریه به وزیر صمت و اقتصاد

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات صبح روز یکشنبه هفته قبل در نطق خود دو تذکر قانون اساسی به دو وزیر صمت و اقتصاد داد.

صبح یکشنبه سوم اسفند، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه،زاوه و مه ولات در تذکر اول خود به وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: متاسفانه یکی از کارخانه های فولاد که متعلق به بانک ملی بوده و در سال ۹۶ به فولاد خوزستان منتقل شده، علی رغم اینکه ۲٫۵ میلیون تن در سال از پهنه خواف خوراک داشته متاسفانه این خوراک از شهر ما و استان خراسان رضوی در حال خارج شدن و به استان دیگری می رود.

وی افزود: برغم اینکه آقای وزیر صمت قبل از خروج خود از استان و وزیر شدن، نامه ای رسمی با امضای نمایندگان استان نسبت خروج خوراک از استان زده اند، اما متاسفانه علی رغم نامه ما به سازمان بازرسی کل کشور این نامه پیگیری نشده و این به منزله تضییع حقوق مردم شهرستان تربت حیدریه و شهرستان های همجوار است.

بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور تعطیل است

تذکر دوم محسن زنگنه به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی بود، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در سال جهش تولید بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور به دلیل عدم بازگشایی LC در بانک صنعت بیش از ۵ ماه است که پروژه تعطیل شده است.

وی اذعان داشت: ما از دولت اشتغال جدید نمی خواهیم بلکه خواهش می کنیم که همین پروژه های جاری را تعطیل نکنند، متاسفانه هر روز با بخشنامه های جدید با مشکلاتی روبرو هستیم و متاسفانه دیگر پروژه بزرگ این شهرستان به نام نیروگاه برق راشد هم به دلیل عدم بازگشایی LC تعطیل شده است.

مشکل آب مجتمع فولاد رخ حل شده است

در کنار مشکلاتی که بر سر راه راه اندازی صنعت تولید فولاد در تربت حیدریه وجود دارد، تامین آب مورد نیاز یکی از دغدغه هایی بود که چند سال است به عنوان یک مشکل بزرگ و مهم برای به ثمر نشستن تلاش ها یاد می شد، اما حالا مدیرعامل آبفا خبر خوش می دهد.

علیرضا عباسی مدیرعامل آبفا تربت حیدریه می گوید: یکی از مشکلات اصلی سرمایه گذار پروژه اجرای شبکه باقی مانده فاضلاب تربت حیدریه، موضوع فروش پساب تصفیه خانه بود که از محل فروش آن پروژه های در قرارداد را ادامه می داد و خوشبختانه با پیگیری های انجام شده مسئولان و نماینده مجلس این مشکل حل شده و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تفاهم نامه فروش پساب با مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه منعقد شده است.

مردم منطقه تربت حیدریه همچنان منتظرند

گفتنی است پروژه های فولاد تربت حیدریه سه پروژه به نام های فولاد شرق کاوه وابسته به بنیاد مستضعفان، صنعتی معدنی توسعه ملی فولاد وابسته به بانک ملی ومجتمع فولاد رخ (بخش خصوصی) است که در سال ۸۶ کلنگ فولاد شرق کاوه در اراضی روستای قلعه نو بخش مرکزی زده شد و قند را در دل مردم این دیار آب و احساس می شد، روزهای مبارکی در حوزه اشتغال در راه است، اما اکنون با گذشت بیش از یک دهه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و با واگذاری ۸۰۰ هکتار از بهترین اراضی این منطقه به بنیاد مستضعفان و بانک ملی، فقط شاهد احداث نگهبانی و محصور کردن اراضی هستیم.

فولاد جلگه رخ هم که با ورود بخش خصوصی متحمل هزینه های سنگینی شده و همچنان در انتظار گشایش ال.سی برای ادامه پروژه است. مردم این منطقه همچنان منتظر شنیدن خبرهای خوب در این حوزه خواهند بود.

انتهای پیام/