حماس: هدفمان تشکیل دولت وفاق ملی است/ هیچ ارتباطی با آمریکا نداریم
حماس: هدفمان تشکیل دولت وفاق ملی است/ هیچ ارتباطی با آمریکا نداریم

به گزارش بویین امروز به نقل از ایسنا، موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش در گفتگو با رادیو “وطن” تصریح کرد که حماس برای تصمیم‌گیری در مورد شیوه مشارکت در انتخابات تشکیل جلسه خواهد داد اما کاملا واضح است که تشکیل لیستی مشترک از گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری، قدس و نوار غزه شانس موفقیت چندانی […]

به گزارش بویین امروز به نقل از ایسنا، موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش در گفتگو با رادیو “وطن” تصریح کرد که حماس برای تصمیم‌گیری در مورد شیوه مشارکت در انتخابات تشکیل جلسه خواهد داد اما کاملا واضح است که تشکیل لیستی مشترک از گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری، قدس و نوار غزه شانس موفقیت چندانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد که با توجه به تحولات، اوضاع جاری و مواضع مختلف، تشکیل لیستی مشترک با جنبش فتح برای شرکت در انتخابات امری سخت و دشوار است.

ابومرزوق تصریح کرد که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی باید نتایج انتخابات را بپذیرند. وی گفت که هدف جنبش متبوعش از مشارکت در انتخابات، تشکیل دولت وحدت ملی حتی در صورت پیروزی است.

این عضو دفتر سیاسی حماس اظهار داشت که ما موضع خود را اعلام خواهیم کرد و قبلا نیز بارها گفته ایم که تا روشن شدن مواضع تمامی گروه های فلسطینی در مورد شیوه مشارکت در انتخابات، هر گزینه ای مطرح و محتمل خواهد بود و اکنون به نظرم بیشتر گروه ها مواضع خود را اعلام کرده اند، بنابراین حماس با این گروه ها دیدار خواهد کرد و موضع خود در مورد شیوه مشارکت در انتخابات را مشخص خواهد کرد و اینکه با چه لیستی در انتخابات حاضر خواهد شد.

موسی ابومرزوق تاکید کرد که دولت وحدت ملی پس از اینکه تشکیل شد، باید از صلاحیت کامل در کرانه باختری، قدس و نوار غزه برخوردار باشد.

وی گفت که طی سالیان گذشته، همواره دولتی در غزه و دولتی در رام الله قدرت را در دست داشته اما اکنون باید دولت وحدت ملی تشکیل شده و کلیه امور را بدست گیرد و فرض بر این است که این دولت تعاملی برابر با کرانه باختری و نوار غزه داشته باشد.

ابومرزوق در رابطه با حرف و حدیث ها پیرامون احتمال تعویق دور دوم گفتگوهای ملی در قاهره برای بررسی موضوع انتخابات شورای ملی گفت که این اخبار و گزارش ها ما را شوکه و شگفت زده کرد و در صورتی که حقیقت داشته باشد، می تواند اولین مانع تراشی بر سر راه انتخابات باشد.

وی در رابطه با احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات گفت که کاملا روشن است که اگر بخواهند تاریخ های تعیین شده برای برگزاری انتخابات را دستکاری کنند، با وجود اینکه بر سر بیشتر مسائل توافق حاصل شده، ما این نگرانی را خواهیم داشت که اصلا انتخابات برگزار نشود، به ویژه در سایه حرف و حدیث هایی که از برخی طرف ها در مورد لیست های مختلف و عدم توافق داخلی جنبش فتح می شنویم، بنابراین این نگرانی وجود دارد که انتخابات برگزار نشود و این بسیار ناراحت کننده است.

ابومرزوق در مورد توافق فتح و حماس بر سر ریاست مجدد محمود عباس نیز گفت که قبلا در گفتگوهای استانبول دو جنبش در مورد لیست مشترک و حمایت از ریاست مجدد عباس و سازمان آزادی بخش توافق کرده بودند، اما این مربوط به گذشته بوده و دیگر مطرح نیست و ما تا این لحظه تصمیم نهایی در مورد انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان را اتخاذ نکرده ایم.

وی در رابطه با مسئله زندانیان سیاسی نیز گفت که حماس تا این لحظه ۴۵ زندانی امنیتی را در غزه آزاد کرده اما در مقابل، هیچ تغییری در کرانه باختری پیرامون دستور عباس برای برقراری آزادی های عمومی حاصل نشده در حالیکه در غزه آزادی مطلق برای تمامی گروه ها و جریان ها برقرار است.

موسی ابومرزوق عنوان کرد که ما انتظار داریم که جنبش فتح نیز در کرانه باختری دست به چنین اقدامی بزند و زندانیان سیاسی را آزاد کند. او گفت که با این حال می بینیم که در کرانه باختری اعضا و رهبران حماس به بازداشت نظامیان اسرائیلی درمی آیند و رهبران حماس تهدید می شوند تا از مشارکت در انتخابات منصرف شوند.

ابومرزوق گفت تنها برداشتی که می توان از این بازداشت ها و تهدیدات کرد این است که دشمن صهیونیستی به دنبال دخالت در انتخابات فلسطین است، زیرا این مسئله به نفع آن است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که هیچ تماس یا ارتباطی بین حماس و دولت جدید آمریکا وجود ندارد اما این جنبش با طرف های اروپایی به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است و این کشورها موضع مثبتی در قبال انتخابات دارند و آماده نظارت بر روند اجرای آن هستند اما در مورد نتایج انتخابات، اروپایی ها فعلا دست نگه داشته اند تا ببینند چه نتایجی حاصل می شود آن وقت این نتایج را به رسمیت بشناسند.

به گزارش بویین امروز به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواسط ژانویه گذشته با صدور فرمانی زمان برگزاری انتخابات در فلسطین در ۳ مرحله را اعلام کرد.

بر این اساس، قرار است انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین ۲۰۲۱/۵/۲۲، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان ۲۰۲۱/۷/۳۱ و انتخابات شورای ملی هم ۲۰۲۱/۸/۳۱ برگزار شود.
نتایج انتخابات مجلس قانونگذاری، اولین مرحله تشکیل شورای ملی فلسطین خواهد بود و این شورا پس از انتخابات ۲۰۲۱/۸/۳۱ طبق اساسنامه سازمان آزادی‌بخش و تفاهمات ملی تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام