تئاتر مشهد در اغما/ چرا سالن اصلی "تئاتر شهر" تعطیل شد؟
تئاتر مشهد در اغما/ چرا سالن اصلی "تئاتر شهر" تعطیل شد؟

– اخبار استانها – حمیدرضا سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: تئاتر مشهد حدود یک سال است که در کما به سر می‌برد و حتی می‌توان از عبارت مرگ برای وضعیت آن استفاده کنیم؛ هیچ‌کسی هم جویای احوال هنرهای نمایشی و هنرمندان این عرصه نیست. سهیلی گفت: با چه شرایطی سینماها، رستوران‌ها، کافه‌ها […]

– اخبار استانها –

حمیدرضا سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: تئاتر مشهد حدود یک سال است که در کما به سر می‌برد و حتی می‌توان از عبارت مرگ برای وضعیت آن استفاده کنیم؛ هیچ‌کسی هم جویای احوال هنرهای نمایشی و هنرمندان این عرصه نیست.

سهیلی گفت: با چه شرایطی سینماها، رستوران‌ها، کافه‌ها و انواع مشاغلی که نیاز به رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارند، به فعالیت می‌پردازند اما سالن‌های تئاتر نه؛ گویا فعالیت ویروس کرونا در سالن‌های نمایش بیشتر است.

وی با بیان اینکه پس از یک ‌سال تعطیلی کامل، اخیرا برخی تئاترهای مستقل و خصوصی فعالیت می‌کنند، افزود: این بخش از هنرمندان هم از روی اجبار و برای پرداخت هزینه‌ها، آن هم با استفاده از تنها ۳۰درصد ظرفیت سالن نمایش، اجرا دارند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: مردم هم دیگر آن رغبت گذشته را به تماشای تئاتر نشان نمی‌دهند؛ در سال‌های اخیر تماشای هنرهای نمایشی تبدیل به بخش ثابتی از سبد فرهنگی مردم شده بود اما در شرایط کنونی این‌گونه نیست.

سهیلی ادامه داد: تنها با اجرای مستمر نمایش‌های مختلف و فعالیت منظم و مداوم، ممکن است بار دیگر شاهد حضور پر رنگ علاقه‌مندان در سالن‌های تئاتر باشیم؛ همان طور که در سال‌های قبل شاهد چند سانس اجرای مختلف در یک سالن بودیم.

ماجرای تئاتری که با حقوق معلمی ساخته شد اما مجوز نمایش نگرفت!درخشش نمایش «بغض شیرین» در جشنواره منطقه‌ای تئاتر «سنگر»نویسنده نام آشنای تئاتر بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت/ محمدرضا الوند درگذشت

وی افزود: در یک ‌سال اخیر تعداد نمایش‌هایی که به روی صحنه رفته‌اند، انگشت‌شمار بوده که همین تئاتر‌ها نیز با تعداد اندکی تماشاگر و تعداد اجرای محدود برگزار شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد در زمینه اوضاع معیشتی هنرمندان تئاتر در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: وضعیت گذران زندگی برای هنرمندان ما اصلا خوب نیست. تمامی کسانی که امورات زندگی‌شان از طریق هنرهای‌نمایشی سپری می‌شده، در کار دیگری مشغول شده‌اند.

سهیلی با بیان اینکه تقریبا هیچ کمک و حمایتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی از هنرمندان تئاتر صورت نگرفته است، گفت: برخی از هنرمندان ما برای تامین هزینه‌های روزانه‌شان به کارهای متفرقه‌ای مانند عروسک‌دوزی، تاکسی‌های اینترنتی و … به فعالیت می‌پردازند.

وی افزود: تنها نهادی که بودجه مختص به تئاتر را تصویب کرده، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد بوده که طبق آن مقرر شد تا ۳۰درصد از ظرفیت سالن‌ها توسط شهرداری خریداری شود؛ اما این بودجه هم در سالی که نمایشی به روی صحنه نرفته، طبیعتاً به دست کسی نرسیده؛ امیدواریم این بودجه تخصیص یافته به پایان سال ۹۹، از بین نرود و به سال بعد منتقل شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد با ابراز گلایه مندی نسبت به تعطیلی سالن اصلی تئاتر شهر، اظهار داشت: علت این تعطیلی برای کسی مشخص نیست و باید دلیل این عدم فعالیت را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی جویا شویم.