طرح شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف رونمایی می‌شود
طرح شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف رونمایی می‌شود

«فرح‌ناز رافع» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی جامعه فرش دستباف در روز جاری، افزود: ‌این برای نخستین بار پس از ۱۶ سال است که چنین نشستی با حضور یکی از مقام‌های عالی‌رتبه دولت برگزار می‌شود که قرار شده هشت تن از وزرا همراه با رییس کل […]

«فرح‌ناز رافع» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی جامعه فرش دستباف در روز جاری، افزود: ‌این برای نخستین بار پس از ۱۶ سال است که چنین نشستی با حضور یکی از مقام‌های عالی‌رتبه دولت برگزار می‌شود که قرار شده هشت تن از وزرا همراه با رییس کل بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهوری در این رویداد حاضر باشند.

وی بیان‌داشت: در این نشست، ذی‌نفعان فرش دستباف به بیان مسائل و مشکلات خود از جمله برگردانده شدن فرش دستباف از مقاصد صادراتی، تعرفه ابریشم، مشکلات گمرکی، صدور کارت هنرمندی برای قالی‌بافان، وام و بیمه قالی‌بافان و غیره خواهند پرداخت.

رافع خاطرنشان‌کرد:‌ امروز همچنین از طرح شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف رونمایی خواهد شد که از سوی یکی از شرکت‌های داخلی که موفق شده گواهی کار را دریافت کند، رونمایی خواهد شد.

وی توضیح‌داد: با بررسی کارشناسان این شرکت و در صورت پاس کردن شاخص‌های مورد نیاز، فرش‌ها شناسنامه اصالت دریافت می‌کنند که نقش مهمی در صادرات آنها، همچنین جلوگیری از کپی‌کاری و تقلب یا صادرات فرش‌های تقلبی خواهد داشت.

رویداد ایده‌پردازی فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از برگزاری رویداد ایده‌پردازی فرش دستباف در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری (فردا و پس‌فردا) خبر داد و افزود: در این رویداد که برای نخستین بار در این حوزه برگزار می‌شود، بحث نوآوری به منظور بهبود بازار این هنر- صنعت و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن به شیوه‌های جدید در دستور کار قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته همواره تاکید می‌شده که فرش دستباف یک حوزه اصیل است و نباید تکنولوژی به آن وارد شود، تصریح‌کرد: با برگزاری این رویداد، این تابو شکسته خواهد شد و با برگزاری دو روز سخنرانی همراه با کارگاره‌های آموزشی و تدریس، مشارکت‌کنندگان دو هفته پس از برگزاری رویداد زمان خواهند داشت تا ایده‌ها و طرح‌های خود را در بستر الکترونیکی که به همین منظور تهیه شده است، مطرح کرده و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کنند.

رافع تاکیدکرد: متقاضیان و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و شرکت در رویداد می‌توانند به آدرس koochitatv.com مراجعه کنند.

به گزارش بویین امروز به نقل از ایرنا، در هشت ماهه امسال ۴۷ میلیون و ۹۱۹ هزار ۶۶۳ دلار فرش دستباف به جهان صادر شده است که با مدت مشابه سال قبل کمتر از ۸۰۰ هزار دلار فاصله دارد.

مجموع جهانی صادرات فرش دستباف در سال ۲۰۱۹ افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار بوده که سهم ایران ۷۳ میلیون دلار از این رقم ثبت شد.

مطابق آمارها تا پایان خرداد ماه امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ نفر قالیباف در کشور فعالیت داشتند و تعداد شاغلان حرفه‌های وابسته به آن ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر است.

اکنون ۱۰۳ مجتمع قالی‌بافی، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز، ۱۳۶ تعاونی روستایی، یک‌هزار و ۹۲۳ تعاونی ثبت شده شهری و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.