دانشگاه آستراخان خواستار ایجاد مرکز مطالعات روسیه در ایران شد
دانشگاه آستراخان خواستار ایجاد مرکز مطالعات روسیه در ایران شد

به گزارش بویین امروز به نقل از روز چهارشنبه ایرنا ، کُنستانتین مارکِلوف رئیس دانشگاه دولتی آستاراخان در دیدار مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این استان اعلام کرد که در نظر دارد مرکز مطالعات روسیه و زبان روسی را در ایران افتتاح کند. مارکلوف گفت: همکاری اقتصادی ایران و روسیه به طور فعال در حال توسعه است،  از […]

به گزارش بویین امروز به نقل از روز چهارشنبه ایرنا ، کُنستانتین مارکِلوف رئیس دانشگاه دولتی آستاراخان در دیدار مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این استان اعلام کرد که در نظر دارد مرکز مطالعات روسیه و زبان روسی را در ایران افتتاح کند.

مارکلوف گفت: همکاری اقتصادی ایران و روسیه به طور فعال در حال توسعه است،  از این رو محبوبیت زبان روسی در حال افزایش و تعداد کسانی که مایل به یادگیری زبان روسی هستند به طور مداوم بیشتر می شود.

 مارکلوف تصریح کرد بر همین اساس ایجاد مرکزی برای مطالعات و زبان روسی در یکی از دانشگاههای ایران را پیشنهاد می دهیم و دانشگاه دولتی آستاراخان آماده است بخشی از هزینه های این مرکز را تأمین کند و اساتید خود را از این دانشگاه به ایران بفرستد.

وی یادآور شد:  این دانشگاه در حال حاضر تجربه اجرای یک پروژه مشابه را در جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و ازبکستان در دست اقدام دارد.

مارکلوف در این  نشست یادآوری کرد که تاکنون ۲۰ سال از آغاز همکاری بین دانشگاه دولتی آستاراخان و ایران می گذرد، در سال ۲۰۰۱ ، دانشگاه شروع به آموزش زبان فارسی به دانشجویان و افراد علاقه مند و متخصصان کرد و در سال ۲۰۰۵ یک مرکز مطالعات ایران و زبان فارسی  در این دانشگاه ایجاد شد.

وی تصریح کرد:  فارغ التحصیلان این دانشگاه با مدرک دانشگاه آستاراخان در وزارت امور خارجه ، سفارت ، نمایندگی های تجاری ایران و شرکت های مختلف بین المللی کار می کنند.

کنستانتین مارکلوف تأکید کرد: “ما افتخار می کنیم که در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران ، ترجمه این جلسه توسط دانش آموخته دانشگاه آستارخان انجام شد.”

رئیس دانشگاه همچنین نقاط مهم و زمینه های همکاری بین دانشگاه ایالتی آستاراخان و جامعه علمی و آموزشی ایران را ذکر کرد.

 وی تصریح کرد: علاوه بر توافق نامه های همکاری بین دانشگاهی ،  این دانشگاه در ارتباط با پروژه بین المللی آنلاین علیه کووید -۱۹ ، کار مشترک در چارچوب انجمن دانشگاه های دولتی کشورهای حوزه دریای خزر و کمیسیون علوم ، تحقیقات و فناوری و در تعداد زیادی کنفرانس معتبر بین المللی در مورد موضوعات خزر با ایران مشارکت دارد.

کنستانتین مارکلوف گفت: دریای خزر یکی از محورهای راهبردی دانشگاه دولتی آستاراخان است  و من خوشحالم که در این رویدادها با شرکای خوب ایرانی همکاری داریم.

وی اظهار امیدواری کرد که روابط این دانشگاه و ایران در مجامع مهم در سال ۲۰۲۱ تقویت شود. ”

مهدی آکوچکیان نیز در این نشست  نظر دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه ایالتی آستاراخان را در مورد کیفیت بالای خدمات آموزشی ارائه شده به کنستانتین مارکلوف منتقل کرد و موضوع شهریه دانشجویان ایرانی نیز مطرح شد.

  طرفین چندین راهکار برای کاهش شهریه دانشجویان ایرانی از جمله ارائه تخفیف و اعطای بورسیه به صورت برابر و همچنین افزایش سهمیه برای تحصیل در روسیه برای شهروندان ایرانی را مطرح کردند.

دانشگاه ایالتی آستاراخان در رتبه بندی دانشگاه های خارجی از موقعیت نسبتاً بالایی برخوردار است.