شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در هرمزگان به ۱۳ نفر رسید
شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در هرمزگان به ۱۳ نفر رسید

دکتر فاطمه نوروزیان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به قدرت سرایت پذیری ویروس جهش یافته کرونا، سازمان بهداشتی جهانی توصیه کرده تا مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، تا حدامکان از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنند. وی هشدار داد: این نوع ویروس همه گروههای […]

دکتر فاطمه نوروزیان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به قدرت سرایت پذیری ویروس جهش یافته کرونا، سازمان بهداشتی جهانی توصیه کرده تا مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، تا حدامکان از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنند.

وی هشدار داد: این نوع ویروس همه گروههای سنی حتی کودکان و نوجوانان را نیز تهدید می کند و لازم است مردم در رفتار خود برای رعایت پروتکل های بهداشتی و خومراقبتی بیشتر در قیاس با ویروس کرونا تجدیدنظر کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که شیوه استفاده صحیح از ماسک تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از هر نوع آن دارد که صحیح ترین روش آن، پوشش کامل از قسمت بالای بینی و زیرچانه با ماسک است.

نوروزیان در خصوص آخرین آمار فوتی های کرونا در هرمزگان گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی جدیدی در استان نداشیم و شمار فوتی ها همان یک هزار و ۲۷ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: اکنون از ۱۰۶ مورد بستری کرونا در بیمارستان‌های استان، ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند  که حال ۶ نفر از آن‌ها وخیم است.

نوروزیان درباره آخرین رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های هرمزگان نیز گفت: اکنون بوموسی، بشاگرد، بندرعباس، رودان و سیریک در وضعیت آبی و بستک، بندرلنگه، پارسیان، جاسک، میناب، حاجی آباد، بندرخمیر، قشم، کیش و هرمز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

وی با انتقاد از عادی انگاری شهروندان نسبت به کرونا ، گفت: این عادی انگاری ها سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند و ممکن است ما را درگیر یک موج جدید از این ویروس کند .

کرونای جهش یافته یا همان گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز گذشته شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد

ماه پیش دانشمندان در انگلیس گزارش دادند که این گونه در قیاس با سایر گونه‌های ویروس کرونا، با خطر مرگ هم ارتباط بیشتری دارد. گونه انگلیسی کرونا تا کنون در بسیاری از کشورهای جهان شناسایی شده است.

در آفریقای جنوبی گونه متفاوتی کشف شده که ب. ۱.۱۳۵ نام‌گذاری شده‌ است. این گونه اولین بار اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده شد که به شباهت‌هایی را به ویروس انگلیسی دارد.

 گونه برزیلی هم که پی. ۱ نامگذاری شده اولین بار در جریان تست کرونا از مسافران برزیل در ژاپن شناسایی شد. این گونه از یک رشته جهش‌هایی برخوردار است که شناسایی آن توسط سیستم ایمنی بدن را دشوار می‌کند.