کار ما در یک ماراتن شبانه‌روزی آماده شد
کار ما در یک ماراتن شبانه‌روزی آماده شد

او که از استان یزد در بخش میهمان هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک حضور دارد، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره روند آماده‌سازی این کار ارایه وعنوان کرد که این نمایش در یک ماراتن شبانه‌روزی آماده شده است. او از برگزاری جشنواره در دوران کرونایی نیز سخن گفت . یوسفی که متن این نمایش […]

او که از استان یزد در بخش میهمان هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک حضور دارد، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره روند آماده‌سازی این کار ارایه وعنوان کرد که این نمایش در یک ماراتن شبانه‌روزی آماده شده است. او از برگزاری جشنواره در دوران کرونایی نیز سخن گفت .

یوسفی که متن این نمایش را هم خود نوشته است، درباره برگزاری جشنواره نمایش عروسکی در شرایط کرونایی، توضیح داد: این رویداد هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و انگیزه‌ای است برای گروه‌ها تا اثری را که تولید کردند به اجرا بگذارند. امیدوارم فرصتی فراهم شود تا نمایش‌ها اجرای عمومی داشته باشند و مورد حمایت قرار بگیرند. یک سالی است با شرایط ناشی از اپیدمی کرونا، به شکل‌های مختلف تئاتر آنلاین و فیلم تئاتر به این هنر پرداخته شده است. متاسفانه وضعیت حال حاضر موجب توقف اجباری تئاتر شده ولی برپایی جشنواره انگیزه‌ای شد برای شروع دوباره کارها.

او اضافه کرد: می‌توان از بستر فضای دیجیتال، مدرنیته و مجازی نیز بهره خوبی برد. این فیلم تئاترها می‌تواند مخاطبان بیشتری داشته باشد چرا که در طول برگزاری جشنواره به شکل حضوری، به دلیل فشردگی کار و ظرفیت سالن‌ها مخاطب محدودی به تماشا می‌نشست. در شرایط کنونی مخاطب با تمرکز در هر موقعیتی از شهرهای سراسر کشور و حتی خارج از ایران می‌توانند نمایش را ببینند. اما نباید فراموش کنیم تئاتر هنری زنده است و با نفس تماشاچی تکمیل می‌شود. با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی در شرایط بهتر باید برای نمایش‌های تولید شده اجرای عمومی گذاشت و در این وضعیت بحرانی و خاص حمایت دو صد چندان صورت پذیرد و نباید به زنده بودن تئاتر لطمه‌ای وارد شود.

 این کارگردان درباره روند آماده‌سازی نمایش خود توضیح داد: جرقه اولیه نمایش به زنده‌یاد گلزار محمدی برمی‌گردد؛ روحش شاد اجرای نمایش نیز به او تقدیم شده است. ابتدا تمرین را در تهران آغاز کردیم ولی متاسفانه به‌دلیل شرایط کرونا و تولید سنگین کار متوقف شد. با توجه به برای برگزاری کارگاهی در سال گذشته در اولین جشنواره بین‌المللی تئاتر یزد به دبیری مرضیه برومند که به‌خاطر شرایط کرونا متوقف شد با او صحبت کردم و پیشنهاد دادم در راستای ادامه کارگاه سال گذشته در یزد تمرینات را با هنرمندان شهر یزد ادامه دهم و خانم برومند هم با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی یزد موافقت کردند که خروجی کارگاه سال گذشته تبدیل به یک نمایش قابل دفاع باشد.

او با بیان این که تمرین‌ها در شهر یزد شروع شد و با افت‌ و خیزهای فراوانی و خطرات بسیاری همراه بود، ادامه داد: در زمان بسیار اندک برای تولید نمایش «جنگ و صلح» در دو نوبت تمرین صبح و عصر را شروع کردم و تفکرات اجرایی خودم را در قالب کارگاه به بازیگرانی که انتخاب کرده بودم انتقال دادم. هم‌زمان طراحی، ساخت ماسک و تن‌پوش‌های عروسک در تهران توسط علی پاکدست و مریم اقبالی در حال انجام بود. در نهایت نمایشی که به‌طور عادی در حداقل ۴ ماه تمرین می‌بایست تولید شود در یک ماراتن شبانه‌روزی طی سه هفته تولید شد. قبل از شروع کار تمام لحظه به لحظه طرح اجرایی آن را در ذهنم تصویر کرده بودم و می‌دانستم از نمایش چه می‌خواهم و براساس تجربیاتی که سال‌ها قبل بدست آورده بودم طراحی آن را در نظر گرفتم.

یوسفی با این توضیح که «جنگ و صلح» تئاتر موزیکال است، افزود: دیالوگ نمایش کلامی بین واژگان و نت‌های موسیقی است. در بخش موسیقی هر کدام از کاراکترها شخصیت تعریف شده خود را دارند و با توجه مشخصات و فیزیک خود ساز، ریتم، ضرباهنگ، رنگ و لحن خود را پیش می‌برند. در بخش‌هایی که نیاز دیدم شاید مخاطب تخصص لازم موسیقایی را نداشته باشد به‌خطه روایت داستانی نزدیک شدم. در چهار بخش از نمایش روایت موسیقی و به عبارتی نقل موسیقایی مانند بحر طویل و کلام موزون نیز توسط محمد شباهنگ از افراد خوش‌آتیه گروه تبدیل به شعر شده است. این بخش‌ها را در استودیو ضبط کردم که در طول نمایش برای روایت بهتر قصه و درک مخاطب اضافه شده است.

او با بیان این که در نمایش کاراکترهای ساز ترکیبی از بدن انسان و بدن خود ساز در هم تنیده و تبدیل به کاراکتر نمایشی شده‌اند، اضافه کرد: می‌توانیم از موسیقی به عنوان تنها زبان بین‌المللی در دنیا یاد کنیم. در نمایش «جنگ و صلح» به موسیقی درمانی هم توجه داشتم. از زبان موسیقی درمانی در پایان نمایش بهره گرفته‌ام و به تاثیرات موسیقی در روح و روان کل جامعه و چیزی که در این روزگار بدست فراموشی سپرده شده یعنی واژه و مفهوم عشق پرداختم. هم‌چنین در مورد تاریخچه سازها، سازشناسی، ریتم شناسی، دوئت بین سازها، گوشه‌ها، تصنیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی در فضاهای مختلف و تخصصی موسیقی و ترکیب آن با تئاتر بهره گرفتم.

در خلاصه نمایش آمده است: در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی) و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند که دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل واله و شیفته یکدیگر می‌شوند؛ اما با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی با ممنوعیت خانواده‌ها روبرو هستند.

نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» میثم یوسفی است. فرید نوایی آهنگساز و علی پاکدست، مریم اقبالی طراح، سازنده ماسک و تن‌پوش هستند.

مجتبی لاله‌زاری، سعید خبیری، نیلوفر عبدالعلیان، کتایون محمدی، سیدمسعود موسوی، فرهاد زارع، طاها دهقان، زهرا وحیدی‌فرد، هانیه مهرافزون، احسان رحمانی، هومن قاسم‌خانی، جواد توکلی و نیایش نیکوکاران بازیگران نمایشند.

سرپرست گروه و مجری طرح سیدامیر زکی‌پور و سازنده عروسک‌های بخش سایه  نیلوفر عبدالعلیان هستند. دستیاران کارگردان سینا ارسخان، محمد شباهنگ و کتایون محمدی و منشی صحنه الهام‌سادات حسینی، دستیاران طراح صحنه سجاد جنتی و مریم غلامرضایی و شاعر محمد شباهنگ هستند.

نمایش «جنگ و صالح» با حمایت ستاد جشنواره و همکاری مشترک سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری استان یزد تولید شده است.

انتهای پیام