رئیس سازمان چای: ۱۱ هزار تن چای ایرانی امسال به ۲۶ کشور دنیا صادر شد
رئیس سازمان چای: ۱۱ هزار تن چای ایرانی امسال به ۲۶ کشور دنیا صادر شد

– اخبار استانها – حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ‌اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد استقبال مردم از مصرف چای داخلی به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی بودیم. رئیس سازمان چای کشور ابراز داشت: با توجه به میزان تولید که حدود ۳۰ هزار تن است مقدار زیادی از چای تولید […]

– اخبار استانها –

حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ‌اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد استقبال مردم از مصرف چای داخلی به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی بودیم.

رئیس سازمان چای کشور ابراز داشت: با توجه به میزان تولید که حدود ۳۰ هزار تن است مقدار زیادی از چای تولید شده مرغوب در داخل کشور مصرف می‌شود.

جهانساز با بیان اینکه هدف ما سهم بیشتر بازار داخلی است عنوان داشت: امسال در ۱۰ ماهه اخیر حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن چای به ارزش ۱۱٫۱ میلیون دلار به ۲۶ کشور صادر شده است.

تبلیغ چای خارجی سبب تغییر ذائقه مردم در مصرف چای داخلی می‌شودصدور دفترچه چایکاران «الکترونیکی» شد۶۰۰۰ هکتار از باغات چای رهاشده گیلان احیاء می‌شود

وی درباره تسهیلات ارائه شده تصریح کرد: باتوجه به سرمایه صندوق حمایت از توسعه چای امسال ۲ نوع تسهیلات جاری و سرمایه‌ای در اختیار چایکاران و کارخانجات چایسازی قرار گرفت.

 جهانساز خاطرنشان کرد: این تسهیلات هکتاری ۳ میلیون تومان تسهیلات جاری (برای خرید نهاده‌های کشاورزی و نگهداری باغ) و تسهیلات سرمایه‌ای نیز برای انواع هرس و احیاء باغ در اختیار آنان قرار گرفت. 

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: در صورت افزایش سرمایه صندوق که سازمان نیز پیگیر این موضوع است برای سال آینده این مبالغ نیز بیشتر می‌شود.

وی درباره نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: قیمت تضمینی را شورای اقتصاد باتوجه به نرخ تورم و آیتم‌هایی دیگر مشخص می‌کند؛ خرید تضمینی و قیمت مصوب آن برای حمایت از چایکاران است.

 جهانساز خاطرنشان کرد: در سال گذشته برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده و همچنین عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات سبب شد تا قیمت چای خارجی افزایش یابد.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: همین امر در بالا رفتن قیمت چای داخلی نیز موثر بود و کارخانجات مبلغی بالاتر از خرید تضمینی به چایکاران پرداخت کردند که این تأثیر بسزایی در افزایش درآمد چایکاران را داشته است.

وی افزود: بهزراعی باغات چای و افزایش کیفی و کمی برگ سبز چای از سیاست‌های اصلی سازمان چای است که در این راستا با پرداخت تسهیلات کم بهره به چایکاران در سال‌های اخیر توانستیم مقدار زیادی از باغات رها شده را به چرخه تولید برگردانیم.

 رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: با ادامه این روند درصورت تأمین اعتبارات مورد نظر می‌توانیم شاهدآینده‌ی خوبی برای صنعت چای کشور باشیم.