برگزاری مراسم سالگرد نجم الدین اربکان با حضور سفیر ایران در ترکیه
برگزاری مراسم سالگرد نجم الدین اربکان با حضور سفیر ایران در ترکیه

– اخبار بین الملل – به گزارش بویین امروز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دهمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه روز گذشته با حضور برخی مقامات سیاسی داخلی و خارجی این کشور برگزار شد. جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک […]

– اخبار بین الملل –

به گزارش بویین امروز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دهمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه روز گذشته با حضور برخی مقامات سیاسی داخلی و خارجی این کشور برگزار شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

فراخوان مقاله همایش بررسی اندیشه‌های نجم الدین اربکان

 

محمد فرازمند سفیر کشورمان نیز یکی از مدعوین این نشست بود.

فرازمند در این مراسم گفت: در دنیا سیاستمداران بزرگی آمده و رفته اند اما اربکان، تنها یک سیاستمدار نیست، بلکه در عین حال کسی است که راه را برای کسانیکه مدرسه را رها کرده اند نشان می دهد.

سفیر ایران در این خصوص نوشت: دهمین سالگرد وفات نخست وزیر فقید ترکیه مرحوم نجم الدین اربکان به دعوت حزب سعادت و با حضور دبیران کل سایر احزاب، جمعی از سیاستمداران ترک و سفرای ایران و پاکستان برگزار شد. در این مراسم به نقش مرحوم اربکان در پایه گذاری فصلی نوین در روابط ایران و ترکیه اشاره کردم.

همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این خصوص در توییتی نوشت: از پروفسور نجم الدین اربکان، یکی از سیاستمداران ممتاز که زندگی خود را وقف مبارزه، تدریس و خدمت‌رسانی کرد، در دهمین سالگرد درگذشت وی با رحمت و احترام یاد می‌کنیم.

نجم الدین اربکان که از وی بعنوان اولین نخست وزیر اسلامگرا در ترکیه یاد می شود، در سال ۱۹۹۶ با ائتلاف با حزب راه راست به رهبری تانسو چیللر به نخست وزیری رسید اما یک سال بعد با اعمال فشار ارتش، از دولت کناره گیری کرد.

اربکان در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۱ در سن ۸۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.