شرکت پردازش پسماند سایت محمدآباد قزوین موفق عمل نکرد‌
شرکت پردازش پسماند سایت محمدآباد قزوین موفق عمل نکرد‌

حکمت‌اله داودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین ‌اظهار داشت: اداره سایت محمدآباد قزوین در چند سال گذشته بر عهده شرکتی به نام پردازش پسماند سایت محمدآباد بود و شهرداری قزوین نیز یکی از سهامداران این شرکت خصوصی بوده است.  وی افزود: به نظر من شرکت در طول مدت فعالیت خود موفق عمل نکرد […]

حکمت‌اله داودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین ‌اظهار داشت: اداره سایت محمدآباد قزوین در چند سال گذشته بر عهده شرکتی به نام پردازش پسماند سایت محمدآباد بود و شهرداری قزوین نیز یکی از سهامداران این شرکت خصوصی بوده است. 

وی افزود: به نظر من شرکت در طول مدت فعالیت خود موفق عمل نکرد زیراکه سایت در دهه ۸۰ فقط برای زباله شهر قزوین احداث شد در حالی که از کل استان یعنی ۲۵ شهرداری و ۲۰۰ روستا زباله به این سایت منتقل می‌شد.

داودی تصریح کرد: وقتی ظرفیت حمل زباله به سایت محمدآباد چندین برابر شد اما زیرساختی برای این افزایش ظرفیت آماده نشد بعد از مدتی نه تنها زباله، مستقیم بر روی لندفیل انباشته می‌شد بلکه شاهد پخش زباله در زمین‌های اطراف سایت نیز بودیم.

رئیس شورای شهر قزوین با بیان اینکه امسال در جلسه مدیریت پسماند استان مجدد اداره سایت به مجموعه شهرداری قزوین سپرده شد، گفت: شهرداری قزوین ضمن پاکسازی منطقه اطراف سایت، در مدت دو الی سه هفته یک سروسامانی به منطقه بخشید.

 فراهم آوردن زیرساخت برای سایت محمدآباد تا بازگشتن به روزهای ایده‌آل قبل زمان‌بر است 

وی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن زیرساخت برای سایت تا بازگشتن به روزهای ایده‌آل قبل زمان‌بر است اما در این مدت به دنبال جذب سرمایه‌گذار جهت پردازش زباله، تهیه کمپوست از آن و بی‌خطرسازی شیرابه‌ها و افزایش کاشت درخت در محدوده سایت محمدآباد هستیم.

داودی ادامه داد: نگرانی‌هایی در مورد بوی نامطبوع و احتمال آلوده شدن آب‌های زیرزمینی وجود دارد که با این چند اقدام تاحدودی از این نگرانی‌ها کاسته می‌شود و امیدواریم که زباله در قزوین به جای تهدید به عنوان فرصت تلقی شود.

رئیس شورای شهر قزوین تصریح کرد: کشور سوئد از سایر کشورها پسماند خریداری و آن را به فرآورده‌های قابل استفاده و بهره‌برداری تبدیل می‌کند این در حالی است که جمع آوری زباله بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برای شهرداری قزوین هزینه دارد و تنها ۳ الی ۴ میلیارد تومان بازگشت پول وجود دارد.

وی اضافه کرد: اورهال(تعمیرات اساسی) دستگاه‌های پردازش سایت محمدآباد امروز حداقل یک تا دو میلیارد تومان هزینه برای شهرداری درپی دارد همچنین احیای دستگاه ساخت کمپوست نیز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، محیط زیست و استانداری در دستور کار شهرداری و شورای شهر است.

انتهای پیام/ش